Het belang van het registreren van hulpverleningen

Registratie van hulpverleningen: geeft inzicht voor de kerkenraad en BHV’ers en is het startpunt tot optimaliseren van trainingen.

Kerkveiligheid traint jaarlijks in tientallen kerken BHV’ers. Velen registreren geen hulpverleningen. De reden daarvoor kan zijn dat er weinig hulpverleningen zijn. Maar dat het wel degelijk belangrijk is, willen we in dit artikel aantonen.

  1. Leren van ervaringen:
  • Door incidenten te registreren, kunnen BHV’ers hun vaardigheden verbeteren door verdieping over het gebeurde aan te brengen. Voorbeeld: in twee maanden tijd is er drie keer een geval van hyperventilatie. Dit onderwerp kan op een oefenavond worden besproken door iemand: wat is het, hoe ontstaat het, welke eerste hulp moet worden verleend, etc.
  • Er kan op een situatie worden geoefend. Voorbeeld: de organist werd onwel. Tijdens een oefenavond wordt dit scenario nabesproken en daarna nogmaals geoefend. Wat in de eerste hulpverlening beter had gekund, kan nu goed worden uitgevoerd.
  • Door te registreren is er ook een moment van reflectie: wat ging goed en wat kon beter? Hiervoor worden alle betrokken BHV’ers gevraagd om een reactie op het gebeurde en de bevindingen worden vervolgens gedeeld met alle BHV’ers.
    Scenario’s oefenen wordt als erg leerzaam ervaren

    2. Inzicht:

    • Door incidenten te registeren, wordt inzichtelijk gegeven voor de BHV’ers, maar ook voor de kerkenraad.
    • Leerpunten kunnen worden benoemd, waardoor er nagedacht kan worden over aanpassingen. Voorbeeld: tijdens een ontruiming van een kerk vanwege rookontwikkeling bleek dat de onderlinge communicatie tussen de BHV’ers niet goed verliep. Het hoofd-BHV hoorde te laat van bijzonderheden tijdens de ontruiming. Tijdens de evaluatie werd besloten om de kerkenraad voor te stellen om portofoons aan te schaffen.
    • De BHV’ers en kerkenraad kunnen trends en patronen herkennen. Voorbeeld: het valt op dat het aantal mensen dat last heeft van flauwte tijdens middagdiensten het grootst is.
    • Op basis van de registratie kan het calamiteitenplan worden aangepast of zelfs een bouwkundige aanpassing worden doorgevoerd.

      Kortom, het registreren van hulpverleningen is niet alleen een administratieve taak, maar ook een waardevol instrument voor veiligheid en efficiëntie voor de BHV’ers.

      Op de pagina met downloads staat een kant en klaar registratieformulier. Gratis te gebruiken.

      Kerkveiligheid heeft veel ervaring bij het trainen van hulpverleners in de kerk. Ook interesse? Neem contact op of lees op de website wat we kunnen doen voor jouw kerk.

      Het belang van het registreren van hulpverleningen
      Schuiven naar boven